Αμελητέα θα φαντάζει η ταλαιπωρία που υπέστησαν πέρυσι οι οδηγοί στον Μαλιακό, μπροστά σε αυτήν που τους περιμένει για την επόμενη τριετία στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών. Οπως υποστηρίζουν επιστήμονες, κατά τη διάρκεια των εργασιών ανακατασκευής της η εθνική θα είναι ιδιαίτερα προβληματική τόσο από πλευράς κυκλοφορίας, όσο και από πλευράς ασφαλείας. Επιφυλάξεις εκφράζονται και για τον σχεδιασμό, καθώς η εθνική από το Κιάτο έως το Ρίο θα έχει δύο -συν μία βοηθητική- λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, επιλογή που εκτιμάται ότι θα ανακουφίσει μόνο προσωρινά την επικοινωνία με τη δυτική Ελλάδα.
Θα ανακατασκευαστεί - Πολύχρονη ταλαιπωρίαΤαλαιπωρία Μαλιακού... επί τρία συνεχή χρόνια θα ζήσουν όσοι χρησιμοποιούν την εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών. Οι εργασίες ανακατασκευής της, που θα ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα, θα προκαλέσουν έμφραγμα στον ήδη προβληματικό οδικό άξονα, καθώς ο νέος δρόμος θα πρέπει στο μεγαλύτερο μέρος να κατασκευαστεί δίπλα στον σημερινό και χωρίς να διακόψει την κυκλοφορία του, όπως έγινε και στην περίπτωση του Μαλιακού. Ωστόσο, η ταλαιπωρία δεν θα είναι απαραίτητα προσωρινή: ορισμένοι επιστήμονες εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τον νέο σχεδιασμό, εκτιμώντας ότι οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, που θα έχει η νέα εθνική από Κιάτο έως Πάτρα, δεν επαρκούν και θα κορεστούν κυκλοφοριακά, μόλις σε λίγα χρόνια.
Η εθνική οδός από την Ελευσίνα έως την Πάτρα έχει πλέον παραδοθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ στα χέρια ιδιωτικής κατασκευαστικής κοινοπραξίας (Απιον Κλέος) για 30 έτη, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης που υπέγραψε με το Δημόσιο. Πρώτη υποχρέωση της κοινοπραξίας είναι να αναβαθμίσει την ασφάλεια της Κορίνθου-Πατρών μέσα σ' ένα χρόνο, ενώ σε 20 μήνες θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την αναβάθμιση του τμήματος Ελευσίνα-Κόρινθος. Η υπόθεση αυτή είναι κάθε άλλο παρά εύκολη.
«Η εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών έχει πολλά και σημαντικά προβλήματα» εξηγεί στην «Κ» ο επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ, κ. Βασίλης Ψαριανός. «Καταρχήν, σε πολλά σημεία ο δρόμος έχει λάθος διατομή και πολύ κλειστές στροφές, με αποτέλεσμα να προκαλούνται δυστυχήματα. Σε ορισμένα κομμάτια το οδόστρωμα βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση: έχει φθορές, δεν έχει σωστή πρόσφυση, ενίοτε δεν γίνεται σωστή απορροή του νερού με αποτέλεσμα την υδρολίσθηση των οχημάτων».
Πρόβλημα παρουσιάζουν και τα στηθαία ασφαλείας. «Γενικά, τα στηθαία των ελληνικών δρόμων δεν συμβαδίζουν με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές: κατασκευάζονται από ακατάλληλα κράματα μετάλλων, ενώ χρησιμοποιείται ο ίδιος τύπος παντού, ανεξάρτητα από την κυκλοφορία του δρόμου, τη θέση του στηθαίου και το είδος της προστασίας που επιθυμούμε. Ειδικά για την Κορίνθου-Πατρών τα στηθαία που έχουν τοποθετηθεί, έχουν »κατέβει» πολύ χαμηλά, λόγω της προσθήκης νέου οδοστρώματος, ενώ σε κάποια σημεία έχουν καταστραφεί».
Θανατηφόροι κόμβοι
Ενα από τα δυσκολότερα προβλήματα όμως είναι οι κακοσχεδιασμένοι κόμβοι. «Για παράδειγμα, στους κόμβους των Μεγάρων και της Πάχης είναι εύκολο προσπαθώντας να βγεις στην εθνική... να εισέλθεις στο αντίθετο ρεύμα, στην έξοδο της εθνικής! Γι' αυτό και σε τέτοιους κόμβους καταγράφεται πλήθος μετωπικών συγκρούσεων», εξηγεί ο κ. Ψαριανός.
Δοθέντων των προβλημάτων, τα περιθώρια άμεσης παρέμβασης για τη βελτίωση της ασφάλειας του δρόμου (μέτρα που απαιτούνται από τη σύμβαση μέσα σε διάστημα ενός έτους) είναι περιορισμένα. «Πολλά από τα προβλήματα θα αντιμετωπιστούν με την αλλαγή χάραξης. Μεμονωμένα θα πρέπει να βελτιωθούν τα οδοστρώματα στις επικίνδυνες στροφές, να επιδιορθωθούν όσα στηθαία έχουν χαλάσει. Στα σημεία όπου γίνονται πολλά ατυχήματα θα μπορούσαν να μπουν κάμερες, για να μειωθεί η ταχύτητα, ενώ σε κάποια σημεία του δρόμου χρειάζεται φυτοκοπή, εκεί όπου τα δέντρα εμποδίζουν την ορατότητα».
Σε κάθε περίπτωση, όσοι χρησιμοποιούν την Κορίνθου-Πατρών θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για πολύχρονη ταλαιπωρία. «Αυτό που συνέβη πέρυσι το Πάσχα στον Μαλιακό, θα συμβαίνει επί αρκετά χρόνια στην Κορίνθου-Πατρών. Ο κόσμος θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος για πολύ μεγάλη ταλαιπωρία», λέει ο κ. Ψαριανός. «Ωστόσο η ανησυχία μας δεν αφορά μόνο το κυκλοφοριακό πρόβλημα που θα δημιουργηθεί και είναι ούτως ή άλλως απαράδεκτο γιατί προκαλεί καθυστερήσεις, ρύπανση, επικίνδυνη οδήγηση. Η ανησυχία μας αφορά και την ασφάλεια των ταξιδιωτών. Ο δρόμος, όπως είναι διαμορφωμένος, δεν επιτρέπει να δημιουργηθούν ασφαλή εργοτάξια. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, γιατί οι συνθήκες θα είναι αντίξοες και το ενδεχόμενο ατυχημάτων υψηλό». Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες ανακατασκευής της εθνικής οδού από την Κόρινθο έως την Πάτρα και τον Πύργο θα ολοκληρωθούν σε 42 μήνες και εντός 70 μηνών το Πύργος-Τσακώνα.
Δύο λωρίδες ανά ρεύμα
Θα δώσει λύση η πολυδιαφημισμένη νέα εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών για τις επόμενες δεκαετίες στην επικοινωνία με τη δυτική Ελλάδα; Αρκετοί εκφράζουν επιφυλάξεις. Κι αυτό γιατί η νέα εθνική από το Κιάτο έως τα διόδια του Ρίου, περίπου στα 100χλμ από τα 120χλμ της Κορίνθου- Πατρών θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, συν μια βοηθητική. «Το πόση θα είναι η διατομή του δρόμου έχει αποφασιστεί με βάση υπολογισμούς για την κυκλοφοριακή του εξέλιξη. Ομως οι υπολογισμοί αυτοί είναι λανθασμένοι γιατί έχουν βασιστεί σε λανθασμένες παραμέτρους», εκτιμά ο κ. Ψαριανός. «Τα μαθηματικά μοντέλα που εφαρμόζονται εισήχθησαν από τη Β. Ευρώπη, όπου όμως ισχύουν διαφορετικές κυκλοφοριακές συνθήκες από τις ελληνικές. Αυτό αποδείχθηκε και στην περίπτωση της Αττικής Οδού, που έπεσε έξω στις προβλέψεις της κατά 300 ή 400%, υπολογίζοντας ότι θα είχε το σημερινό κυκλοφοριακό φόρτο σε 6 ή 7 χρόνια. Το ίδιο θα συμβεί και στην Κορίνθου-Πατρών, αν επιμείνουμε στις 2+1 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας».
Του Γιώργου Λιάλιου από την "Καθημερινή" του Σαββάτου, 9 Φεβρουαρίου 2008.