Αρώματα, όπως το Shalimar και το Mitsuko, αλλά και η πούδρα Meteorites και το κραγιόν Kiss Kiss, έχουν αφήσει έντονα το σημάδι και την ευωδιά τους σε εκατομμύρια γυναίκες. Από τις «καρτ βιζίτ» του Γαλλικού πολιτισμού, ο οίκος Γκερλέν γιόρτασε το 2008 τα 180 χρόνια μια μεγάλης παράδοσης συνδεδεμένης με αρώματα θρύλους στην ιστορία της κοσμετολογίας …
Αξίζει να επισκεφτεί κανείς τα εργοστάσια της Γκερλέν στην πόλη Σαρτρ –ένα εντυπωσιακό βιομηχανικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 18.000 τετρ. μέτρων, στο οποίο απασχολούνται περίπου 300 εργαζόμενοι- για να κατανοήσει για ποιο λόγο τα ποιοτικά καλλυντικά και αρώματα δικαιολογούν το αρκετό υψηλό κόστος τους για τους καταναλωτές.
Μια εργάτρια χτενίζει προσεκτικά με ένα μικρό κουκλίστικο χτενάκι τα κρόσσια της κορδέλας στο μπουκαλάκι του αρώματος Heure Blue. Μια άλλη κοσκινίζει σε ένα μεγάλο μηχάνημα, που μοιάζει με σήτα, μικρά ροζ, γαλάζια και λιλά μπαλάκια, ώστε να ξεχωρίσει τα ισομεγέθη που θα γεμίσουν στη συνέχεια το στρογγυλό κουτάκι της φημισμένης πούδρας Meteorites. Σε άλλη αίθουσα, ένας υπάλληλος προσθέτει στη συσκευή με φυγοκεντρικό διαχωριστή, στην οποία ήδη ανακατεύεται παχύρρευστο μίγμα σε απαλή μπεζ-ροζ απόχρωση, μια χρωστική ουσία σε σκόνη. Και αφού παρατηρεί για λίγα δευτερόλεπτα τις φωτεινές ενδείξεις πάνω στο χειριστήριο του μηχανήματος, πλησιάζει το επόμενο μηχάνημα, όπου ομογενοποιείται ένα ακόμη μίγμα, το οποίο κατόπιν θα γίνει ένα απαλό φον ντε τεν.
Όταν πρόκειται για οποιοδήποτε προϊόν που φέρει την επωνυμία Γκερλέν, η σημαντική –παρά την τεχνολογική εξέλιξη- παρουσία της χειροποίητης εργασίας, είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που εξασφαλίζουν τα υψηλά στάνταρ της ποιότητά ς του.
Τα θρυλικά αρώματα της Γκερλέν –το Mitsuko του 1909, φόρος τιμής στον «οριενταλισμό» που είχε έντονη παρουσία στη μόδα και στη διακοσμητική τέχνη της εποχής, το θρυλικό Shalimar του 1925, το βαφτισμένο με το όνομα του μυθιστορήματος της Φρανσουάζ Σαγκάν Chamade του 1969, το Samsara του 1989 ένα από τα μεγαλύτερα hits της δεκαετίας του 1990- έχουν το καθένα έντονο χαρακτήρα. Και όσο κανείς προσπαθεί να τα ταυτίσει με τους αρωματικούς «κλώνους», που έχουν κατακλύσει την σύγχρονη αγορά των αρωμάτων, τα μοναδικά αρωματικά μπουκέτα με την ιστορική υπογραφή, υπάρχουν για να μας υπενθυμίζουν, τι εστί άρωμα με προσωπικότητα και διάρκεια. Ένα άρωμα που μπορεί να μας εκφράσει ή να συνδεθεί για πάντα με κάποιον που γνωρίσαμε, αγαπήσαμε ή μισήσαμε. Ένα άρωμα που αποτελεί, όπως συνηθίζει να λέει ο Ζαν Πολ Γκερλέν, ο εκπρόσωπος της πέμπτης γενιάς του οίκου, «… την πιο δυνατή μορφή ανάμνησης».
Για τον Ζαν Πολ Γκερλέν, που αποσύρθηκε από το παρασκευαστικό τμήμα της φίρμας μόλις το 2002, παραμένοντας σύμβουλος του προέδρου της στον τομέα των πρώτων υλών, κορυφαία στιγμή της καριέρας του θα παραμείνει εκείνη που εμπνεύστηκε το διάσημο Vetiver, το οποίο ήταν το πρώτο άρωμα που εμπνεύστηκε μόνος του, έπειτα από χρόνια «εκπαίδευσης» δίπλα στον παππού του, ο οποίος τον έμαθε να ξεχωρίζει …3.000 (!) διαφορετικές μυρωδιές. Παρότι έχουν περάσει σχεδόν 50 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε, εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα καλύτερα ανδρικά αρώματα όλων των εποχών. Εστέτ, με φλογερό ταμπεραμέντο, ο Ζαν Πολ (ο οποίος έχει ενστερνιστεί το μοτό του παππού του «πρέπει να δημιουργούμε αρώματα για τις γυναίκες με τις οποίες ζούμε και τις οποίες αγαπάμε»), θαμπωμένος από την ομορφιά της Κατρίν Ντενέβ στην ταινία «Ben-jamin», της έστειλε το δικό του μήνυμα θαυμασμού με το υπέροχο Nahema. Το άρωμα, που βγήκε στην αγορά το 1979, εξέπληξε με την σύνθεσή του τους συναδέλφους του Ζαν Πολ Γκερλέν και έμεινε στην ιστορία ως reference perfume, δηλαδή άρωμα αναφοράς, ένα από τα πολύ χαρακτηριστικά αρώματα, το οποίο, στη περίπτωση που το επιλέγουμε, μας κατατάσσει σε κάποιο γκρουπ όσον αφορά τις αρωματικές μας προτιμήσεις.
Μια ιστορική στιγμή του οίκου ήταν και όταν κυκλοφόρησε, το 1989, το Jicky: για πρώτη φορά στην ιστορία της αρωματοποιίας συναντήθηκαν φυτικά και συνθετικά συστατικά. Πάντως, ακόμη και σήμερα, τα αρώματα Γκερλέν παρασκευάζονται κατά 80% από φυτικά συστατικά. Τα επιλεγμένα γιασεμιά, τα τριαντάφυλλα, το περγαμόντο και το fluer d’ orange από το Γκρας της Προβηγκίας επιβραβεύουν τις μοναδικές εμπνεύσεις της νέας γενιάς αρωματοποιών του οίκου.
Σήμερα, τη σπουδαία αρωματική κληρονομιά του οίκου διαχειρίζεται η Σιλβάν Ντελακούρ, δημιουργός του ιδιαίτερα επιτυχημένου L’ Instant de Guerlain, το οποίο η φίρμα λανσάρισε το 2003. Επίσης, σε νέα χέρια έχει περάσει και η παράδοση στη κλασική αισθητική των μπουκαλιών και συσκευασιών της φίρμας. Ο γλύπτης Σερζ Μανσί έχει βάλει την δημιουργική του σφραγίδα σε ένα από τα τελευταία μπεστ σέλερ του οίκου, το Innsolence, που διαφημίζει η Χίλαρι Σουάνκ. Αξίζει να αναφέρουμε πως το πασίγνωστo μπουκάλι των αρωμάτων Samsara και Aqua Allegoria είχε σχεδιαστεί από τον σπουδαίο γλύπτη Ρομπέρ Γκρανάι.
Λέγοντας, πολλές δεκαετίες πριν ότι, «η δόξα είναι εφήμερη και μόνο η φήμη έχει διάρκεια», ο Πιερ Φρανσουά Γκερλέν, ιδρυτής του οίκου, προέβλεψε προφητικά μια πραγματικότητα που αφορά πολλές καταστάσεις του σύγχρονου κόσμου. Το μόνο στο οποίο έπεσε έξω ήταν η «πρόβλεψη» για την ίδια τη φίρμα του. Ο θρυλικός αρωματοποιός δεν μπορούσε φυσικά να φανταστεί ότι η ιστορία της, που γράφεται από σπουδαία αρώματα και σπουδαίους ανθρώπους, θα κατάφερνε τελικά να τις συμφιλιώσει.
Της Ηλέκτρας Κανέστρι (ikar@interconnect.gr). Από το «Έψιλον», τεύχος Νο 923, εβδομαδιαίο περιοδικό, ένθετο στην ¨ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» της Κυριακής, 21 Δεκεμβρίου 2008.