Κυριακή, 29 Ιουνίου 2008

Ο τρόπος που ζουν οι Έλληνες Νο 18 – Όταν οι Έλληνες κάνουν σεξ

Το εντυπωσιακό δεν είναι το ότι είμαστε υπεδραστήριοι στο σεξ, αλλά το ότι το συνδυάζουμε με τις πιο ανθυγιεινές συνήθειες (λόγου χάριν το κάπνισμα) και ταυτόχρονα το βιώνουμε, σώμα και ψυχή, σαν το ισχυρότερο φάρμακο για την καλή συναισθηματική μας υγεία...

Πόσο σεξουαλικά δραστήριοι είναι, όμως, οι Έλληνες; Ο μαραθώνιος στο κρεβάτι θα μπορούσε να ήταν το αγαπημένο μας άθλημα! Σοβαρά τώρα, η μία διάσταση της απάντησης είναι ποσοτική, η άλλη ποιοτική. Διότι δεν έχει σημασία μόνο η συχνότητα, αλλά και η πληρότητα της ευχαρίστησης που αντλείται από τη σωματική επαφή.

Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η εταιρεία προφυλακτικών Durex, οι Έλληνες (άνδρες) -άρα και τα ταίρια τους- βρίσκονται στις κορυφαίες θέσεις του κόσμου, όσον αφορά τον αριθμό των σεξουαλικών επαφών. Στην έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία το 2005 προέκυψε ότι οι Έλληνες το «κάνουν» πολύ πιο συχνά από τους περισσότερους λαούς του κόσμου, ενώ σε εκείνη του 2007 αναδείχτηκαν πρωταθλητές: Η περσινή έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 26.000 άνδρες από όλον τον κόσμο και εκεί το 87% των Ελλήνων απάντησε ότι κάνει έρωτα τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, επίδοση που τους φέρνει στην πρώτη θέση της κατάταξης, πάνω από Βραζιλιάνους, Ρώσους, Γάλλους, Αυστραλούς, Ιάπωνες, Αμερικανούς, Βρετανούς και άλλους. Στα αξιοσημείωτα ευρήματα των δύο ερευνών συγκαταλέγεται το ότι πλέον οι άνθρωποι επιλέγουν για τη συνεύρεσή τους και άλλα μέρη εκτός του κρεβατιού, όπως το αυτοκίνητο, οι δημόσιες τουαλέτες και υπαίθρια μέρη (λ.χ. πάρκα).

Σεξ μετ’ εμποδίων
Παρ’ όλα αυτά τα προβλήματα δεν λείπουν. Το 25% των ανδρών (διεθνώς) παραδέχεται προβλήματα στύσης και αυτή είναι μία πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν καθημερινά και αρκετοί Έλληνες. Το άγχος της σύγχρονης ζωής, οι πολλές ώρες εργασίας και η ρουτίνα του γάμου αποτελούν τις πιο βασικές αιτίες για τα προβλήματα αυτά. Από έρευνες του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας, συνάγεται ότι οι βασικότερες διαταραχές στους άνδρες είναι η στυτική δυσλειτουργία (60%) και η πρόωρη εκσπερμάτιση (20%), διαταραχές που φαίνεται να απασχολούν περίπου το 30% των Ελλήνων. Από αυτούς μικρό είναι το ποσοστό που ζητά τη συμβουλή του ειδικού. Υπολογίζεται σε λίγο πάνω από το 5% (από όσους αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα). Και στα δύο φύλα οι αιτίες των προβλημάτων είναι κυρίως ψυχογενείς, παρά οργανικές, και πλήττουν περισσότερο τις γυναίκες.

Σε έρευνες του ίδιου ινστιτούτου το 45% περίπου των Ελληνίδων μεταξύ 31 και 40 ετών αντιμετωπίζει σεξουαλικές δυσλειτουργίες (μειωμένη επιθυμία, αδυναμία οργασμού, συμμετοχή στην ερωτική πράξη χωρίς να αποκομίζουν ηδονή η απλά υπομένοντας).

Δύσκολη υπόθεση αποδεικνύεται το σεξ και μέσα στο γάμο, ειδικά όσο περνάει ο καιρός και τα ζευγάρια «βαραίνουν». Πανελλαδική μελέτη του 2007 σε 18.000 ζευγάρια από την Εταιρεία Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας έφερε στο φως το -ενδεχομένως αναμενόμενο- συμπέρασμα, ότι ο γάμος σκοτώνει το σεξ.

Η σεξουαλική ταύτιση που δένει τα ζευγάρια στην αρχή μίας σχέσης, οδηγώντας στην ταύτιση και το γάμο, χαλαρώνει επικίνδυνα με την πάροδο του χρόνου και εκεί κοντά γύρω στην επταετία, παύει να αποτελεί συνεκτικό δεσμό των συζύγων. Με βάση την έρευνα, λοιπόν, τα ζευγάρια «το κάνουν» περισσότερες από 10 φορές το μήνα την πρώτη τριετία, ενώ μετά τον πέμπτο χρόνο ο αριθμός των συνευρέσεων πέφτει κάτω από το 50%.

Την έβδομη χρονιά, μία φορά το μήνα φαίνεται να είναι αρκετή, ενώ από εκεί και πέρα ο γάμος γίνεται όλο και «λευκότερος», καθώς η ερωτική έλξη μειώνεται δραστικά. Υπάρχουν διάφορες ερμηνείες για τη μείωση της επιθυμίας. Καταρχήν η βιολογική. Για παράδειγμα, στα διάφορα γονίδια φαίνεται να οφείλεται η έντονη σεξουαλική συμπεριφορά, όπως επίσης και η μειωμένη.

Στις μακροχρόνιες σχέσεις, τα ανδρογόνα (οι ορμόνες που εκκρίνει το ανδρικό σώμα) μειώνονται με την πάροδο του χρόνου και αυτό οδηγεί σε πτώση της λίμπιντο. Κατά δεύτερο η πάροδος του χρόνου κάνει τα ζευγάρια να γίνονται κάτι σαν συγγενείς, και όπως είναι γνωστό πολύ σπάνια συνάπτονται σχέσεις μεταξύ συγγενών...Ασφαλώς, σε όλα αυτά υπεισέρχονται πολιτιστικές, θρησκευτικές, κοινωνικές, βιωματικές και οικονομικές παράμετροι, μέσα από τις οποίες η σεξουαλική δραστηριότητα μπορεί να αποκτά διαφορετικό κάθε φορά βάρος και να επηρεάζεται ανάλογα.

Πρωταθλητές σε όλα
Για όλα αυτά απευθυνθήκαμε στον Θάνο Ασκητή, τον νευρολόγο - ψυχίατρο και πρόεδρο του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας, ο οποίος συνέβαλε όσο κανείς, ίσως, στην απενοχοποίηση του σεξ στην Ελλάδα.

Ο Θ. Ασκητής επιβεβαιώνει ότι η σεξουαλική ζωή του Έλληνα είναι από τις πιο έντονες παγκοσμίως -ήδη από το προγαμιαίο στάδιο- και χαρακτηρίζει την ψυχική επιθυμία μας για σεξ ως το γνώρισμα της φυλής μας, που έρχεται στην επιφάνεια ως άγχος προσδοκίας και σεξουαλικής επιτυχίας στη νεαρή ζωή και των δύο φύλων. Επιπλέον, τη χαρακτηρίζει ως την «περήφανη πλευρά μας», «φάρο προσωπικής ευτυχίας» και «δείκτη συναισθηματικής επικοινωνίας των ζευγαριών».

Σταχυολογώντας τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής σεξουαλικής πραγματικότητας, ο Θ. Ασκητής εστιάζει στη συναισθηματική διάσταση του σεξ, λέγοντας ότι δεν είναι τυχαίο το ότι αποτελεί θετικό κριτήριο της ποιότητας ζωής, της σχέσης των δύο φύλων και του γάμου. «Είναι επίσης χαρακτηριστικό της κοινωνίας μας να μιλάμε αρκετά ανοιχτά για αυτό, σε σχέση με άλλες δυτικές κοινωνίες, ενώ διατηρείται η ενεργή σεξουαλική ζωή και μετά τα 65 χρόνια -περίπου 1 στους 3 Έλληνες», προσθέτει. Περαιτέρω, τον ρωτάμε πώς γίνεται οι Έλληνες να κάνουν «πρωταθλητισμό» στο κάπνισμα και την παχυσαρκία και παρ’ όλα αυτά, να έχουν έντονη σεξουαλική ζωή. Η απάντησή του έχει την απόχρωση της ψυχικής ανάγκης που οδηγεί το σώμα, αλλά και τα αδιάψευστα δεδομένα που δείχνουν ότι αυτό λυγίζει, όσο τα χρόνια περνούν.

«Παρότι οι Έλληνες σήμερα ζουν λιγότερο υγιεινά από εχθές, καπνίζουν πολύ περισσότερο, και κυρίως οι γυναίκες, και θεωρούνται από τους παχύσαρκους λαούς με προβλήματα που απειλούν την οργανική τους υγεία, το σεξ φαίνεται να προβάλλει υγιές και δυνατό. Ασφαλώς όμως εξασθενεί, αφού όλο και περισσότερο στη μέση και στην τρίτη ηλικία εκδηλώνονται σεξουαλικά προβλήματα με κυρίαρχο στους άνδρες τη διαταραχή στύσης, όπου 1 στους 2 παρουσιάζει στυτική δυσλειτουργία μετά τα 60 του χρόνια. Όσο μεγαλώνουμε η επιθυμία μας δεν πέφτει, αλλά το σεξ ατονεί λόγω της κακής βιολογίας μας», επισημαίνει, για να καταλήξει: «Όσο και αν τα φάρμακα τα τελευταία 10 χρόνια δίνουν δύναμη και αποτελεσματικότητα στον άνδρα που αντιμετωπίζει προβλήματα, η αλήθεια είναι ότι ο μεγάλος κερδισμένος είναι η γυναίκα που εισπράττει και αναγνωρίζει την ικανοποίησή της μέσα από μία γεμάτη σεξουαλική ζωή».

Επίσκεψη στον ειδικό
Η κλινική ψυχολόγος Χαρά Παπασαράντη ανήκει σε μια νέα γενιά επιστημόνων, που ασχολούνται με τη σεξουαλική συμπεριφορά των Ελλήνων, μέσα από το ανάκλιντρο της ψυχικής (αλλά και της σωματικής) προσέγγισης. Χωρίς διάθεση κουτσομπολιού, αλλά με την ελπίδα να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε για το αληθινό σεξουαλικό προφίλ των Ελλήνων, τη ρωτάμε, αν η κουλτούρα του Έλληνα του επιτρέπει την επίσκεψη σε ειδικό, για την επίλυση του σεξουαλικού του προβλήματος ή απλά για μια ενημερωτική συνάντηση. Μας απαντά ότι, γενικά, οι Έλληνες δύσκολα περνούν την πόρτα του γιατρού.

«Απευθύνονται σε εμάς κυρίως τη στιγμή που αυτό έχει γίνει πολύ σοβαρό και νιώθουν πως δεν έχουν πια τον έλεγχο. Έρχονται όταν οι συμβουλές από φίλους, ή η πληροφόρηση από το Ιnternet δεν αρκούν. Εκείνοι που αποδέχονται πιο εύκολα ότι υπάρχει πρόβλημα και είναι συνεργάσιμοι στο να το αντιμετωπίσουν, είναι συνήθως άτομα 25 έως 40 περίπου χρόνων, ως επί το πλείστον άντρες, οι οποίοι έχουν τελειώσει τουλάχιστον το λύκειο, ενώ δεν είναι απαραίτητα υψηλού οικονομικού επιπέδου». Συνεχίζοντας, μας λέει ότι για τις γυναίκες το θέμα του σεξ είναι ακόμα ταμπού, ότι δεν έχουν μάθει να διεκδικούν μία ικανοποιητική σεξουαλική ζωή, ενώ θεωρούν ότι μπορούν να καλύψουν την τυχόν δυσλειτουργία τους, χωρίς αυτή να γίνει αντιληπτή από τον άντρα.

Από την άλλη, «οι άνδρες ανησυχούν περισσότερο για τη σεξουαλική τους απόδοση -το θεωρούν ένδειξη ανδρισμού- χωρίς να επιτρέπουν στον εαυτό τους να έχουν και άσχημες στιγμές». Για την ίδια, η ελληνική κοινωνία είναι ακόμα αρκετά παραδοσιακή και με καθωσπρεπισμούς που ενδεχομένως να επηρεάζουν τη σεξουαλική συμπεριφορά, ενώ την αντίληψη που θέλει τον Έλληνα τον καλύτερο εραστή του κόσμου, την αντιλαμβάνεται περισσότερο ως έπαρση, παρά ως πραγματικότητα. «Ο Έλληνας αρέσκεται να πιστεύει κάτι τέτοιο και δύσκολα αποδέχεται ότι μπορεί να αντιμετωπίζει πρόβλημα», εξηγεί. Για το τέλος, της απευθύνουμε το ερώτημα, αν μέσα από τα τόσα και τόσα επιστημονικά μικροσκόπια, πρίσματα, έρευνες και μελέτες, χάνεται τελικά η μαγεία του έρωτα.

«Η μαγεία του σεξ δεν επηρεάζεται αρνητικά από την επιστημονική αντιμετώπιση. Αν είχαμε καλύτερη ενημέρωση και πρόληψη σίγουρα θα αποφεύγαμε και αρκετά προβλήματα. Σωστή και έγκαιρη αντιμετώπιση, σημαίνει ωριμότητα, σεβασμός στον εαυτό μας και στον σύντροφο», αποκρίνεται. Επιπρόσθετα, «το ότι το ζευγάρι βιώνει βαθύτατα το συναίσθημα της αγάπης, δεν αποκλείει ότι δεν θα υπάρξουν οργανικά προβλήματα. Κάτι τέτοιο εξαρτάται και από άλλους βιολογικούς παράγοντες, ασθένειες και φυσικά την ηλικία του ατόμου. Όταν συμβεί κάτι τέτοιο, το ζευγάρι πρέπει ψύχραιμα να το αντιμετωπίσει, χωρίς να κλονιστεί η εμπιστοσύνη και η καλή επικοινωνία».

Αναγκαία ταμπού
Η Μανίνα Ζουμπουλάκη είναι ένας από τους πιο οξείς παρατηρητές της σεξουαλικότητας και των σχέσεων της σύγχρονης Ελλάδας. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 καταθέτει -με την ιδιότητα της δημοσιογράφου, της συγγραφέως και της σεναριογράφου- δείγματα (και «δήγματα») γραφής για έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς και μαζί αλλάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και βιώνουμε τις ερωτικές σχέσεις.

Όταν τη συναντήσαμε μας είπε ότι μάλλον δεν είναι το σωστό άτομο για να συμμετάσχει στην έρευνά μας: «Δεν είμαι καθόλου σοβαρή», μας είπε. Της αντιγυρίσαμε ότι, αυτή η σοβαρότητα μας έχει «φάει» και έτσι την πείσαμε να μας μιλήσει. Πρώτα τη ρωτήσαμε για τις πιο σημαντικές αλλαγές που έχει παρατηρήσει στη σεξουαλικότητα των Ελλήνων, τα τελευταία 20 χρόνια. «Μη φανταστεί κάποιος ότι κάθομαι πάνω από τα κρεβάτια των Ελλήνων και κοιτάζω επί 20 χρόνια τι αλλαγές έγιναν?Καμία σχέση, είχα δουλειές να κάνω όλα αυτά τα χρόνια. Τώρα, υποθέτω, είναι πιο εύκολο να κάνεις σεξ σε σχέση με το ‘86, ας πούμε, που χρειαζόταν πολύ ‘’ψήσιμο’’ η υπόθεση και πολύ ‘’κυνήγι’’» μας απαντά με αυτόν τον χαρακτηριστικό τρόπο να λέει σοβαρά πράγματα, κάνοντας χιούμορ.

«Η αλλαγή είναι ότι σήμερα τα θέλουμε όλα· και γάμους και παιδιά και γκόμενους και καριέρες. Πριν από 20 χρόνια, οι γονείς μας ήταν παντρεμένοι και βαριόντουσαν φρικτά αλλά δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι άλλο, εμείς σπουδάζαμε ή τεμπελιάζαμε, το μάρκετινγκ σαν έννοια δεν υπήρχε, και σεξ έκαναν μόνον όσοι ήταν δικτυωμένοι?όσοι είχαν εξουσία δηλαδή. Εκτός από τους εικοσάχρονους, βέβαια, που έκαναν σεξ έτσι κι αλλιώς, μια και αυτή είναι η δουλειά τους. Όταν είσαι 20 χρονών πρέπει να κάνεις σεξ», προσθέτει. Προχωρώντας ένα θέμα παρακάτω τη ρωτάμε αν σήμερα τα έχουμε ξεπεράσει όλα αυτά, αν είμαστε σεξουαλικά απελευθερωμένοι σε σχέση π.χ. με τους γονείς μας, αν έχουμε ταμπού.

«Είμαστε απελευθερωμένοι σε σχέση με τους γονείς μας και έχουμε πολλά ταμπού σε σχέση με τους Νορβηγούς. Οι οποίοι όμως αυτοκτονούν πολύ συχνά, πράγμα που με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν είναι κακό να έχεις μερικά ταμπού. Ταμπού είναι π.χ., το ότι δεν πάω με τον άντρα της κολλητής μου, και το βρίσκω συμπαθητικό. Ταμπού είναι και το ότι δεν πάω με τον κολλητό του άντρα μου, το οποίο με χαλάει λίγο αλλά κρατάει τις κοινωνικές ισορροπίες, άρα ας κάτσει εκεί που κάθεται. Νομίζω ότι καταπιεζόμαστε για να ζούμε πιο καλά, δηλαδή διαλέγουμε τα ταμπού που μας βολεύουν. Το πώς έγινε και απελευθερωθήκαμε, κι αν φταίει η μόδα, το lifestyle ή τα περιοδικά?είναι ένας ισχυρισμός που έχει καταντήσει κουραστικός: κάθε γενιά είναι πιο απελευθερωμένη από την προηγούμενη γενιά και το φαινόμενο αυτό λέγεται εξέλιξη και δεν υπάρχει τρόπος να ανατραπεί. Η οικογένεια του μέλλοντος θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας μελλοντικής κοινωνίας, μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τη σημερινή οικογένεια, αλλά σίγουρα δεν θα έχει καμία σχέση με την οικογένεια της δεκαετίας του ‘50», διατείνεται.

Πυρετός του Ιnternet

  • Tα πορνοπεριοδικά του χθες έχουν σήμερα αντικατασταθεί από εκατομμύρια δικτυακούς τόπους που προσφέρουν «ψηφιακές» απολαύσεις στον εικονικό παράδεισο του Ιnternet. Πελάτες τους και η πλειονότητα των Ελλήνων εφήβων, αλλά και υπολογίσιμο μέρος των ενηλίκων, που βολτάρει στις λεωφόρους του διαδικτυακού έρωτα. Άνδρες (αλλά και γυναίκες) από κάθε κοινωνική τάξη επιλέγουν την ανωνυμία του Ιnternet για να (αυτό)ικανοποιήσουν τις σεξουαλικές τους ορέξεις, υιοθετώντας έτσι, πολλές φορές, μία εγωιστική σεξουαλική προσέγγιση και αφαιρώντας από τον εαυτό τους τη δυνατότητα να βρουν ταίρι στον αληθινό κόσμο. Σημειωτέον το «sex» είναι η λέξη με τις περισσότερες αναζητήσεις σε μηχανές όπως το Google.

Πρόωρη απόλαυση

  • «Ένιωθα σαν η κοιλιά της ν’ άνοιγε τελικά για να με δεχτεί κι όταν το στόμα της με ξαναφίλησε με μια παροδική τρυφερή ζεστασιά και το σώμα της μαλάκωσε σ’ ένα θηλυκό αγκάλιασμα και εγώ χώθηκα μέσα της, ε τότε δεν κρατήθηκα, ήταν πια πολύ αργά. Την είχα ξεπεράσει στην κρίσιμη στιγμή».-Ο Νόρμαν Μέιλερ βιάστηκε!
-«Η σειρά της». Δεκατέσσερα ερωτικά διηγήματα. Εκδόσεις Γλάρος.

Το μεγέθη των Ελλήνων εραστών

Επιδόσεις και προβλήματα πάνω, κάτω και πλαγίως

  • 87%: Οι πρωταθλητές

Σε περσινή, παγκόσμια έρευνα της Durex, το 87% των Ελλήνων -κατά δήλωσή του- κάνει σεξ μία φορά την εβδομάδα, επίδοση που τους φέρνει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, πάνω από Γάλλους, Βραζιλιάνους κ.ά.

  • 45%: Οι ανικανοποίητες

Το 45% των Ελληνίδων αντιμετωπίζει σεξουαλικά προβλήματα. Δυσκολεύεται να φτάσει σε οργασμό, έχει μειωμένη επιθυμία και συμμετέχει χωρίς να αποκομίζει ηδονή. Μερικές φορές, όλα αυτά συμβαίνουν μαζί.

  • 30%: Ου γαρ έρχεται μόνον

Το 30% των ανδρών αντιμετωπίζει κυρίως προβλήματα στύσης και εκσπερμάτισης. Τα προβλήματα είναι συνηθέστερα στη μέση και στην τρίτη ηλικία, όπου ένας στους δύο παρουσιάζει τέτοια προβλήματα.

Ανέραστοι μύθοι

  • Ο άνδρας πρέπει είναι στο σεξ ο αρχηγός.

-Γυναίκες -από πάνω- κάντε κάτι πριν «βαρεθεί»!

  • Ο άνδρας πρέπει να είναι έτοιμος για σεξ ανά πάσα στιγμή.

-Το πνεύμα πρόθυμο, η σαρξ ασθενής πολλές φορές.

  • Η γυναίκα πρέπει να ανταποκρίνεται πάντα στο κάλεσμα του άνδρα της.
-Όταν έχουμε πονοκέφαλο, έχουμε πονοκέφαλο!
  • Το σεξ είναι κάτι που το γνωρίζουμε από το ένστικτό μας.

-Οι αδιάβαστοι, μένουν μετεξεταστέοι και συνήθως στην ίδια τάξη.

Στο φουλ οι μηχανές

  • Το σεξ είναι σήμερα διασκέδαση, ολοκλήρωση, ανάγκη, τέχνη, κουλτούρα, αλλά και βιομηχανία. Οι Αθηναίοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν αυτήν τη διάσταση από πολύ κοντά στην έκθεση «Athens Erotica», που πραγματοποιήθηκε στο ΕΚΕΠ στη Μεταμόρφωση (9 - 11 Μαΐου). Εκθέτες, από εταιρείες τολμηρών εσωρούχων, ερωτικών αξεσουάρ και «ροζ» ξενοδοχεία μέχρι ερωτικά περιοδικά, εταιρείες παραγωγής πορνό, στριπτιζάδικα.Σίγουρα η πιο παθιασμένη βιομηχανία στον κόσμο!

Το χάπι του έρωτα

  • Το Viagra, η εμπορική ονομασία της δραστικής ουσίας «κιτρική σιλδεναφίλη» -γνωστό και ως μπλε χάπι από το χρώμα του- είναι το φάρμακο που επανέφερε το χαμόγελο στα χείλη εκατομμυρίων ανδρών και τον ανδρισμό τους στα ύψη. Μολονότι έχει παρενέργειες που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε θάνατο αν δεν τηρηθεί η δοσολογία- συνέβαλε στο να αναθερμανθούν οι σχέσεις πολλών ζευγαριών, οδήγησε όμως και σε διάλυση οικογενειών -που κρατούσαν δεκαετίες- λόγω της υπερδραστηριότητας που δεν άφησαν κάποιοι να πάει χαμένοι -βλέπε εξωσυζυγικές σχέσεις.

Δυο ανάσες

«Με μας τους δυο κάτι θα γίνει, έλα κοντά να δεις μέσα στα μάτια τι φαίνεται.
Η επαφή είναι μια δίνη, έλα κοντά να δεις πόσο η ζωή σου ζεσταίνεται.
Οι κινήσεις θα απλωθούν, μες τα μάτια σφίγγει μια θηλιά, δάχτυλα μπερδεύονται μες τα μαλλιά, οι αισθήσεις φαίνονται δυο μυστικά.
Δυο ανάσες θα ακουστούν και όλα κρέμονται από μια κλωστή, κάποια λέξη στο αυτί θα χρειαστεί σαν το κλέφτη θα έρχεται η ηδονή.
Οι κινήσεις θα απλωθούν και τα χέρια θα ‘ναι χαλαρά, σαν καθρέφτης το κορμί θ’ αντανακλά όλα τα αγγίγματα και τα φιλιά.
Δυο ανάσες θα ακουστούν, ένα ίχνος μένει στην αφή, ψίθυροι θα φτάσουν ως την ακοή, μες τα χάδια κρύβονται χαρταετοί.»

-Για τον Ευγένιο Αρανίτση, το στιχουργό του τραγουδιού του Βασίλη Λέκκα «Δυο ανάσες», το σεξ είναι ποιητική πράξη.

Το 18ο μέρος της Έρευνας «Ο τρόπος που ζουν οι Έλληνες». Των Θανάση Αντωνίου, Θώμης Μελίδου και Χαράλαμπου Νικόπουλου από τις «Εικόνες» τεύχος Νο 327, εβδομαδιαίο ένθετο περιοδικό που συνόδευε το ΕΘΝΟΣ της Κυριακής, 1 Ιουνίου 2008