Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2009

Ο τρόπος που ζουν οι Έλληνες Νο77 – Τι πούλησε φέτος το καλοκαίρι

Ήταν ένα καλοκαίρι αλλιώτικο από τα άλλα τουλάχιστον από εκείνα της τελευταίας περιόδου. Και οι λόγοι δεν ήταν μόνον οικονομικοί συνήθειες ωρίμασαν, τάσεις αποκρυσταλλώθηκαν και νέα σύμβολα υλικού και πνευματικού πολιτισμού έκαναν την εμφάνισή τους.

Kαταρχάς, καταναλώσαμε λιγότερο. Kαι εύκολα θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι τη στιγμή που ξοδεύαμε, τη στιγμή που διασκεδάζαμε, τη στιγμή που κολυμπάγαμε, είχαμε ταυτόχρονα την ανησυχία για το τι θα αντιμετωπίσουμε τον Σεπτέμβριο. Έτσι, κρατήσαμε εφεδρείες. Περιορίσαμε τις ημέρες των διακοπών μας (δέκα μέρες κατά μέσο όρο), χαλάσαμε λιγότερα (πτώση λιανεμπορίου κατά 15%), κρατηθήκαμε στις εκπτώσεις (μείωση τζίρου περίπου 20% σε σχέση με πέρυσι), χρησιμοποιήσαμε λιγότερο πιστωτικές κάρτες (τα μετρητά είναι πάντα φθηνότερα) και τα άλλοτε δημοφιλή διακοποδάνεια φέτος δεν εμφανίστηκαν καν στην αγορά.

Όμως, όλα αυτά δεν ήταν παρά μόνο μία εύλογη αντίδραση στο κακό οικονομικό κλίμα, δηλωτικό του οποίου ήταν και οι πρόσφατα εξαγγελθείσες εκλογές. Στην αντίπερα όχθη, πέρα από αντιδράσεις, προσαρμογές και αναγκαιότητες, συνέβησαν πολλά και ενδιαφέροντα: Βιβλία, καλλιτέχνες, παραστάσεις, προορισμοί, ταινίες, αυτοκίνητα, κλιματιστικά, προτάσεις που έγιναν αποδεκτές και άλλα συγκέντρωσαν την προσοχή πολλών Ελλήνων και έδωσαν τον τόνο, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Βόλτες στην ιστορία

Στιγμές πνευματικής ανάτασης και εθνικής υπερηφάνειας στο νέο μεγάλο μουσείο, μνημείο πολιτισμού για όσους επιθυμούν να διατηρήσουν τη συλλογική τους μνήμη.

Περισσότεροι από 200.000 Έλληνες επισκέφτηκαν το Μουσείο της Ακρόπολης μέσα στους δύο πρώτους μήνες της λειτουργίας του, δηλαδή από τις 20 Ιουνίου μέχρι και το τέλος Αυγούστου. Εκτός από το μέγα γεγονός των εγκαινίων καθαυτό, το ελκυστικό εισιτήριο (γενική είσοδος: €1) συνετέλεσε αποφασιστικά στην αυξημένη προσέλευση. Σημειωτέον, πλέον των 300.000 ήταν οι ξένοι επισκέπτες (τουρίστες) του μουσείου στο ίδιο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, η νύχτα της 6ης Αυγούστου αποτέλεσε την αφορμή για να βρεθούν δεκάδες χιλιάδες Έλληνες σε ογδόντα έναν ανοικτούς από τις 19:00 ώς τη 01:30 μετά τα μεσάνυχτα αρχαιολογικούς χώρους και να απολαύσουν την αυγουστιάτικη πανσέληνο υπό τους ήχους μουσικών σχημάτων και σπουδαίων ερμηνευτών.

Θερινά σινεμά
Με γιασεμί και μπύρα

Οι θερινοί κινηματογράφοι έδωσαν και φέτος τον τόνο, με υπαίθριες ψησταριές, μοναστηριακές μπίρες, κοκτέιλ, βάφλες, παγωτά και πολλές καλές ταινίες: Οι πέντε ταινίες που βγήκαν το καλοκαίρι (σε πρώτη προβολή) και ξεχώρισαν εισπρακτικά στις αίθουσες όλης της Ελλάδας είναι οι ακόλουθες πέντε:

Τα εισιτήρια είναι κατά προσέγγιση και αφορούν μόνον τους καλοκαιρινούς μήνες

  • 1. The Hangover: 220.000
  • 2. Έρωτας α λα ελληνικά: 165.000
  • 3. Transformers: Revenge of the Fallen: 142.000
  • 4. Δημόσιος Κίνδυνος: 141.000
  • 5. Αδωξοι Μπάσταρδη: 50.000

Παράλληλα με αυτές, επανεκδόθηκαν αρκετές παλιές ταινίες, που προσέλκυσαν υπολογίσιμο αριθμό θεατών. Για παράδειγμα, οι κλασικές ταινίες «Δεσμώτης του ιλίγγου» και «Διακοπές στη Ρώμη» έκοψαν γύρω στις 10.000 εισιτήρια η καθεμία μέσα στο κατακαλόκαιρο.

Ταξιδεύοντας
Τέσσερις νησιωτικοί προορισμοί που «βούλιαξαν», φτάνοντας σε πληρότητα το 100%

Ούτε λίγο ούτε πολύ, περίπου 5.000.000 Έλληνες ταξίδεψαν ακτοπλοϊκώς φέτος το καλοκαίρι προς Κυκλάδες, Κρήτη και Δωδεκάνησα. Το λιμάνι της Ρόδου δούλεψε στο φουλ.

Όσο θα υπάρχουν ερωτευμένοι θα υπάρχει Σαντορίνη. Το νησί αυτό αποτελεί κορυφαία επιλογή για Έλληνες και ξένους τουρίστες. Η Κέρκυρα έχει κατορθώσει να έχει και ποιοτικό και πολύ τουρισμό. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και φέτος.

Η Κρήτη, με τα χίλια πρόσωπα και τις αμέτρητες επιλογές, τιμήθηκε δεόντως από Έλληνες και ξένους τουρίστες.

Όνειρα σε τέσσερις τροχούς
Με ρυθμό 1.000 την ημέρα

Τα ευνοϊκά κυβερνητικά μέτρα της περασμένης περιόδου και οι εκπτώσεις που έκαναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναθέρμαναν το αγοραστικό ενδιαφέρον και αποτέλεσαν τονωτική ένεση στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων. Μόνο μέσα στους δύο πρώτους μήνες του καλοκαιριού (Ιούνιος και Ιούλιος) «έφυγαν» περισσότερα από 50 χιλιάδες αυτοκίνητα. Μάλιστα, οι νέες μειωμένες τιμές οδήγησαν (πάλι μέσα στο δίμηνο Ιουνίου-Ιουλίου) 10.000 και πλέον Έλληνες να αποκτήσουν τζιπ. Οι πέντε πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες με τις περισσότερες πωλήσεις επιβατικών κατά τους πρώτους δύο μήνες του καλοκαιριού (Ιούνιο και Ιούλιο), σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ήταν:
  • Toyota: 5.420,
  • Opel: 4.454,
  • VW: 3.774,
  • Ford: 3.643,
  • Nissan: 3.501

Η ώρα της ανάπαυλας

Διαβαστερά πονήματα
  • Δημήτρης Μπουραντάς, Όλα σου τα ’μαθα, μα ξέχασα μια λέξη Πατάκης
  • Χρήστος Χωμενίδης, Λόγια φτερά Πατάκης
  • Κωνσταντίνος Τζούμας, Complete unknown Καστανιώτης
  • Ιρβιν Γιάλομ, Στον κήπο του Επίκουρου Άγρα
  • Λένα Μαντά, Ερωτας σαν βροχή Ψυχογιός
  • Ζυράννα Ζατέλη, Το πάθος χιλιάδες φορές Καστανιώτης
  • Νίκος Σιδέρης, Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο, γονείς θέλουν Μεταίχμιο
  • Γιώργος Αλογοσκούφης, Η Ελλάδα μετά την κρίση Καστανιώτης

Οκτώ βιβλία που αγοράστηκαν πολύ το καλοκαίρι (και διαβάστηκαν ελπίζουμε), σύμφωνα με εκτιμήσεις εκδοτών και βιβλιοπωλών της Αθήνας

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΩΝ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Αυτά που δεν έπρεπε να χάσουμε

Η Γιάννα Τριανταφύλλη γνωρίζει όσο ελάχιστοι τα πολιτιστικά (και φεστιβαλικά) δρώμενα της χώρας και ξέρει τι και γιατί είχε αντίκτυπο στο κοινό.

Από το 1993 μέχρι σήμερα επιμελείται και παρουσιάζει μουσική-ψυχαγωγική εκπομπή στο Β’ Πρόγραμμα της ΕΡΑ, ενώ είναι επίσης σκηνοθέτρια με σημαντικές διακρίσεις, υπεύθυνη για την οργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας τα τελευταία έξι χρόνια αλλά και πλήθους άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων φεστιβαλικού χαρακτήρα.

Για την ίδια, η πιο επιτυχημένη συναυλία του καλοκαιριού ήταν εκείνη των AC-DC, αφού συγκέντρωσε στο Ολυμπιακό Στάδιο, στις 28 Μαΐου, 50.000 και πλέον θεατές, που παρακολουθούσαν εκστασιασμένοι. «Ήταν, αναμφίβολα, το γεγονός όχι μόνον του καλοκαιριού αλλά και όλης της χρονιάς, για τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας και ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς η αξία καλλιτεχνών που έχουν περάσει τα 60 μπορεί να κινητοποιήσει ακόμη και εφήβους». Από ελληνικής πλευράς, «ο Σωκράτης Μάλαμας, όπου κι αν εμφανίστηκε ήταν sold out, και στο θέατρο της Πέτρας τη συναυλία του παρακολούθησαν 8.000 άνθρωποι. Και όλα αυτά για έναν καλλιτέχνη, που δεν ανήκει στους κόλπους του λεγόμενου εμπορικού τραγουδιού. Ήταν, νομίζω, ένα από τα πρόσωπα του καλοκαιριού, όπως επίσης και ο Γιάννης Αγγελάκας με τους Επισκέπτες του, που εντυπωσίασαν με τη φρεσκάδα της πρότασής τους και ήταν, πραγματικά, κάτι αλλιώτικο». «Οι ακροατές της εκπομπής μου ξεχώρισαν, επίσης, τις συναυλίες του Χρήστου Θηβαίου με του Γιάννη Χαρούλη», καταλήγει.

Ο μάνατζερ
Πίσω από τη σκηνή

Ο έμπειρος στη δισκογραφία Πάνος Θεοφανέλλης, πρώην ανώτατο στέλεχος σε πολυεθνικές εταιρείες και στην IFPI, μιλάει για το «φαινόμενο» Μόνικα

Στη διαμόρφωση του έχει συμβάλει και ο ίδιος (σε μεγάλο, μάλιστα, βαθμό), καθώς ο δίσκος της κυκλοφόρησε από την εταιρεία του, την Archangel, και ο ίδιος είχε την ιδιότητα του executive producer. Να, τι μας λέει:

«Πράγματι, το φετινό καλοκαίρι οι μουσικές και οι στίχοι αυτού του κοριτσιού κατέκλυσαν την Ελλάδα. Είναι μια καταπληκτική συνθέτρια, τραγουδίστρια και μουσικός. Κυκλοφόρησε πέρυσι ένα πολύ καλό άλμπουμ, έναν σπάνιο δίσκο, ο οποίος πουλάει συνεχώς από τότε. Oι φετινές εμφανίσεις της σε όλη την Ελλάδα ήταν πολύ επιτυχημένες διότι από πίσω τους κρύβονται πολλές ώρες πρόβας και αυστηρός επαγγελματισμός, ασυνήθιστος για ένα κορίτσι 22 ετών, ακόμα και σε εμένα, που είμαι 25 χρόνια στη δισκογραφία. Η μουσική της σπάει τα «φράγματα» κι ακούγεται από ανθρώπους ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή συνηθειών».

Και πώς να μη γίνει έτσι, αφού η Μόνικα έχει επιρροές από Χατζιδάκι ώς Μορικόνε και Beatles, τραγουδάει στα αγγλικά και γενικά διαθέτει ταλέντο που ξεχειλίζει.

«Όσον αφορά τη χορευτική μουσική, το φετινό καλοκαίρι άνηκε σχεδόν ολοκληρωτικά στους DJ’s οι οποίοι καθοδηγούν την παγκόσμια dance σκηνή, όπως ο Ντέιβιντ Γκέτα και ο Αρμιν βαν Μπιούρεν, ενώ ένα απρόσμενο και θλιβερό γεγονός (ο θάνατος του Μάικλ Τζάκσον) έφερε και πάλι στο προσκήνιο, έστω και για λίγο, το άρωμα της δεκαετίας του ‘80 σε κλαμπ, ραδιόφωνα και i-Pod», καταλήγει ο ίδιος.

Μόνικα
Ενα αστέρι γεννιέται

Τι ακούσαμε φέτος το καλοκαίρι; Οι λάτρεις της ελληνικής μουσικής ασφαλώς είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για μία ακόμη φορά αγαπημένους καλλιτέχνες σε νέους δίσκους, αλλά και νέες προτάσεις αυτές έχουν πάντα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Πολύ ακούστηκε ο Μύρωνας Στρατής με το παιχνιδιάρικο popάκι του «Πάνω απ’ όλα», αλλά και οι hip hoppers Professional Sinnerz με το «Όταν σε είχα πρωτοδεί». Το όνομα, όμως, που ακούστηκε περισσότερο από κάθε άλλο ήταν αυτό της Μόνικα, η οποία γνωρίζει πρωτοφανή επιτυχία, με το αγγλόφωνο ροκ που προτείνει. Τόσο ο δίσκος της με τίτλο «Avatar» όσο και οι συναυλίες της σε όλη την Ελλάδα αποτελούν ελπιδοφόρα μηνύματα για μια μουσική σκηνή που έχει κουραστεί από τις επαναλήψεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συναυλία της στο Θέατρο Βράχων στον Βύρωνα, συγκέντρωσε πλέον των 4.000 θεατών.

Τα best sellers του καλοκαιριού

Ο,τι πούλησε περισσότερο το καλοκαίρι που μας πέρασε και τα αγαπημένα ενός θέρους, που ήδη φαντάζει μακρινό.

Nissan Qashqai

Το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις (1.777) τους δύο πρώτους μήνες του καλοκαιριού έγινε, κυριολεκτικά, ανάρπαστο και συνεχίζει να υπερηφανεύεται ότι δεν ανήκει σε καμία από τις κατηγορίες που όλοι γνωρίζαμε.

Ford Fiesta

Βρέθηκε και αυτό στην πρώτη γραμμή του αγοραστικού ενδιαφέροντος, με περίπου 30 πωλήσεις την ημέρα και κοντά στις 1.700 συνολικά (Ιούνιος-Ιούλιος). Το νέο Fiesta είναι πιο ώριμο, αλλά και πιο όμορφο από ποτέ.

Σκόπελος

Η ταινία «Μamma mia» (2008)που είχε γυριστεί στη Σκόπελο έδωσε ώθηση στο νησί. Η πληρότητα πλησίασε το 100% και πολλοί ήταν οι τουρίστες που ζητούσαν να δουν από κοντά συγκεκριμένα μέρη στα οποία γυρίστηκε η ταινία.

The Hangover

Περισσότεροι από 220.000 είδαν την ταινία του Τοντ Φιλπς, απόρησαν με το μέγεθος της ανδρικής ανωριμότητας και γέλασαν με την καρδιά τους στην πιο κεφάτη ίσως κινηματογραφική στιγμή του καλοκαιριού.

Ερωτας σαν βροχή

Το νέο βιβλίο της Λένας Μαντά, ένα ρομαντικό μυθιστόρημα για τον έρωτα, έγινε η καλύτερη παρέα για τις μοναχικές υπάρξεις της παραλίας, από τις οποίες δανείστηκε τη μυρωδιά του αντιηλιακού.

Air Condition

Περισσότερα από 140.000 κλιματιστικά παλιάς τεχνολογίας αντικαταστάθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Αλλάζω κλιματιστικό» του Υπ. Ανάπτυξης. Ετρεξε μεταξύ 10/6-22/8 και επιδοτούσε με 35% την αγορά νέου, υψηλής ενεργειακής απόδοσης κλιματιστικού με ταυτόχρονη αποξήλωση και ανακύκλωση του παλιού. «Προϋπόθεση κατανόησης κάθε φαινομένου είναι η καταγραφή και η μέτρησή του».

Το μέρος Νο 77 της έρευνας “Ο τρόπος που ζουν οι Έλληνες”. Των Θανάση Αντωνίου, Θώμης Μελίδου και Χαράλαμπου Νικόπουλου (reportage@pegasus.gr). Από τις “Εικόνες”, τεύχος Νο 394, εβδομαδιαίο περιοδικό, ένθετο στο ΕΘΝΟΣ της Κυριακής, 13 Σεπτεμβρίου 2009.