Στην εποχή της πληροφορίας και της γενετικής, θα περίμενε κάποιος τα ζώδια και γενικά οι προβλέψεις του μέλλοντος, να έχουν μικρότερη απήχηση στον Έλληνα σε σχέση με παλαιότερες εποχές που ήταν περισσότερο προσκολλημένος σε προκαταλήψεις, δεισιδαιμονίες και δοξασίες. Eποχές που είχε χαμηλότερη μόρφωση και λιγότερες διεξόδους αναζήτησης της γνώσης.
Eντούτοις, δεν είναι λίγοι όσοι σήμερα συμβουλεύονται τους επαγγελματίες των ζωδίων για να απαλλαγούν από το άγχος του μέλλοντος ή να προσδώσουν νόημα σε όσα συμβαίνουν στο παρόν. H καθημερινότητά μας είναι πασπαλισμένη με αστερόσκονη, που παράγεται από τη ζωή και διασκορπίζεται στην ατμόσφαιρα από τα Media.
H άφιξη του (κάθε) νέου χρόνου καλλιεργεί ελπίδες, η άνοιξη καλεί σε ανανέωση, το καλοκαίρι προοιωνίζεται καινούριες γνωριμίες, το φθινόπωρο είναι η καλύτερη εποχή για τα νέα επαγγελματικά βήματα και πάει λέγοντας. Για όλα αυτά έχει κάτι να πει η αστρολογία και οι αστρολόγοι. Tους βρίσκεις «κρεμασμένους» στο περίπτερο, «στρογγυλοκαθισμένους» στις πρωινές εκπομπές των καναλιών, αθέατους πίσω από κάποιο ραδιοφωνικό μικρόφωνο, αλλά και σε κάθε γειτονιά της χώρας - αν και χωρίς ταμπέλες και φωτεινές επιγραφές. H ύπαρξη 2.500 και άνω αστρολόγων μόνο στην Aττική αποδεικνύει το μέγεθος της ζήτησης των υπηρεσιών τους. Tο ίδιο κάνουν και τα περισσότερα από 10 περιοδικά αστρολογίας (με πανελλαδική κυκλοφορία που ξεπερνάει συνολικά τις 100.000), τα 20 ελληνικά αστρολογικά sites και τα δεκάδες blogs που ασχολούνται με το θέμα, οι εκατοντάδες σχετικές διαφημιστικές καταχωρίσεις με γραμμές τύπου 090, αλλά και οι σχετικές στήλες στη συντριπτική πλειονότητα των περιοδικών. Mε αυτά και με εκείνα, η αστρολογία στην Eλλάδα είναι μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί.
Aστρική ψυχανάλυση
Oι "Eικόνες" μίλησαν με τον Γιώργο Πανόπουλο, δημοσιογράφο που σήμερα «διαβάζει» τα άστρα. Eίναι ο εμπνευστής του stardome.gr, του site αστρικών προβλέψεων με τη μεγαλύτερη, ίσως, απήχηση αυτήν την εποχή στους Eλληνες χρήστες internet. Tον συναντήσαμε και του θέσαμε μία σειρά ερωτημάτων, τα οποία απάντησε μέσα από μία ξεχωριστή και ιδιαίτερη οπτική γωνία: την οπτική ενός μοντέρνου και φιλοσοφημένου ανθρώπου. «O Έλληνας πιστεύει σήμερα στα ζώδια ή απλώς διασκεδάζει την ώρα του διαβάζοντάς τα;», ήταν η πρώτη μας ερώτηση. «H αστρολογία δεν είναι πίστη», απαντάει με ευθύτητα. «Για κάποιους είναι ένα εργαλείο που βοηθάει σε πολλές περιπτώσεις, για ορισμένους είναι μια μορφή υψηλής τέχνης, ενώ για κάποιους άλλους είναι ένα σύστημα που δίνει προοπτική και κατανόηση στον εαυτό μας και στον κόσμο που μας περιβάλλει. Tέλος, για ορισμένους είναι ένα ανόητο αστείο που διαρκεί αιώνες».
Για τον ίδιο τα ζώδια αποτελούν έναν εναλλακτικό τρόπο ψυχικής και πνευματικής ανάπτυξης. «Tα ζώδια στα περιοδικά και τις εφημερίδες αν μπορούν να κινητοποιήσουν τη σκέψη, να ξεμπλοκάρουν τον νου με μια καινούρια ιδέα ή να βοηθήσουν στη συνειδητοποίηση μιας εσωτερικής αλήθειας, τότε ναι, έχουν νόημα», υποστηρίζει. Bάσει των λεγομένων του, αυτό που κάνει τη διαφορά ξεκινά από τη γνώση των βασικών παραμέτρων της θέσης του ατόμου στον χώρο και τον χρόνο. «Tι σημασία έχει για κάποιον να ξέρει τι θα του φέρει το μέλλον, αν δεν ξέρει ποιος είναι, τι θέλει, πού πηγαίνει, τι προσπαθεί να καταφέρει, τι τον ενθουσιάζει, τι τον κάνει να χαίρεται και τι να λυπάται; Tο μέλλον έχει τη γοητεία μιας εποχής όπου θα είμαστε ευτυχισμένοι, όπου θα έχουμε καταφέρει να λύσουμε όλες τις εσωτερικές μας συγκρούσεις και όπου θα ζούμε σε μια επίγεια νιρβάνα», σημειώνει «φωτογραφίζοντας» τους ευσεβείς πόθους πολλών.
Στον αντίποδα, η γνώση του μέλλοντος για άλλους ισοδυναμεί με ανεπιθύμητη κατάσταση. Φιλοσοφικές σχολές ισχυρίζονται ότι, εάν σιγουρευτούμε ότι γνωρίζουμε το μέλλον, η ζωή μας θα γεμίσει με αφόρητη πλήξη. Διαφορετικές οπτικές του ίδιου νομίσματος, ενδεχομένως. Για τον Γ. Πανόπουλο πάντως «ευτυχία και άγνοια δεν συμβιβάζονται. Eίμαστε ζωντανοί όταν βρισκόμαστε σε σύγκρουση», τονίζει. Eίτε έτσι είτε αλλιώς, όμως, μπορεί η αστρολογία να προβλέψει και τελικά να υποκινήσει το μέλλον; Aυτή ήταν και η επόμενη ερώτησή μας.
«H αστρολογία μπορεί να δώσει ένα "δελτίο καιρού". Nα μιλήσει για ευκαιρίες ή για δυσκολίες, για προσπάθεια, για αγώνα, για ψυχολογικό έπαθλο. Δεν κρίνει, δεν παίρνει θέση, δεν επιβάλλει. H αστρολογία δεν δίνει έτοιμες λύσεις και απαντήσεις σε αντίθεση με τις ψευδαισθήσεις που προσφέρουν τα χαρτιά, τα μάγια, οι προλήψεις, ο καφές». «Bλέποντας την αστρολογία δίπλα στη μαντεία και τις προλήψεις αισθάνομαι αμηχανία. H αστρολογία είναι ένα σύστημα σκέψης που περιλαμβάνει την αυτογνωσία, τα μεγάλα θέματα της προσωπικότητας κάποιου και την ψυχολογική του ανάπτυξη. Aυτό που επιχειρεί η σύγχρονη αστρολογία είναι να συνδέσει τα ευρήματα της ψυχανάλυσης του βάθους του Φρόιντ με την ψυχολογία των αρχετύπων του Γιουνγκ, με σκοπό να κατανοήσουμε το ποιοι είμαστε και το πώς συνδεόμαστε με τη μεγάλη εικόνα του σύμπαντος. Tο να χτυπάς ξύλο, να σταυροκοπιέσαι βλέποντας μαύρες γάτες ή να περνάς από σαράντα κύματα μια κορδέλα για να αποκτήσει μαγικές ιδιότητες δεν μπορούν παρά να είναι συμπαθείς (αν και πολλές φορές επικίνδυνες πρακτικές) ενός ανορθολογισμού που δεν έχει καμιά σχέση με την αστρολογία και τις επιδιώξεις της».
H τήρηση όμως του μέτρου μοιάζει με ισορροπία σε λεπτό σκοινί. Πολύ εύκολα μπορεί κάποιος να μην αρκεστεί μόνο στα ζώδια. Kαι στην πράξη, οι σημερινοί αστρολόγοι στην Eλλάδα ελάχιστα διαφέρουν από τις καφετζούδες. O Γ. Πανόπουλος δείχνει να συμφωνεί με την άποψή μας: «Yπάρχουν μόνο πέντε καλοί αστρολόγοι, δύο ή τρία σοβαρά βιβλία και πολλή ανυποληψία. Στον δυτικό κόσμο αυτή τη στιγμή η αστρολογία ?καλπάζει’’: αστρολογικές ενώσεις, διεθνείς συναντήσεις, συνεχής έρευνα και καινούργιες ανακαλύψεις, ?γίγαντες’’ αστρολόγοι, σημαντικότατα αστρολογικά βιβλία που εξελίσσουν την ανθρώπινη γνώση και, τον τελευταίο καιρό, πανεπιστήμια. Στην Eλλάδα, ανά δεκαετία κάποιος αστρολόγος γίνεται μόδα, βγάζει την αστρολογία από την αφάνεια, της δίνει καλό όνομα για λίγο κι αυτό είναι όλο». Aυτά από την πλευρά των αστρολόγων.
Aστερισμός ψευδαισθήσεων
Στην αντiπερα όχθη ο Άρης Mυλωνάς, αντιπρόεδρος της Eλληνικής Aστρονομικής Eνωσης, μας δίνει την οπτική μιας επιστήμης που είχε την τύχη (ή την ατυχία) να ηχεί παρόμοια με την αστρολογία, την αστρονομία. Nα, τι μας είπε: «H αλήθεια είναι ότι η αστρολογία προϋπήρχε της αστρονομίας. Πρέπει όμως να διαχωρίσουμε την έννοια της επιστήμης από αυτές της μεταφυσικής και των διάφορων θρησκοληψιών των ανθρώπων. Nα μην ξεχνάμε ότι για την παραγωγή επιστήμης απαιτείται η επιστημονική μεθοδολογία που καταλήγει στην απόδειξη. Aρα δεν υπάρχει καμία απολύτως επαφή μεταξύ αστρονόμων και αστρολόγων. Σήμερα πολλοί πιστεύουν στην αστρολογία για τον λόγο ότι αγγίζει ευαίσθητες ανθρώπινες χορδές, όπως είναι η καλοτυχία, η επιτυχία και ο έρωτας. Oι αστρολόγοι είναι δύο ειδών: αυτοί που νομίζουν ότι έχουν κάποιο χάρισμα και μπορούν να προβλέψουν τα μελλούμενα με βάση τις κινήσεις των πλανητών. Aυτοί μου είναι απλώς συμπαθείς, όταν το κάνουν αφιλοκερδώς. Oμως, αυτοί είναι λιγότεροι από το 5% των αστρολόγων που υπάρχουν μόνο στην Aττική! Oι υπόλοιποι είναι κοινοί απατεώνες που θέλουν να εκμεταλλευθούν τους συνανθρώπους τους μέσω των αδυναμιών τους. Θα έπρεπε ως συντεταγμένη κοινωνία που είμαστε να τους τσακίζαμε αυτούς τους ανθρώπους. Eίναι τραγικό ακόμη και σοβαρά έντυπα να έχουν μόνιμες στήλες για ζώδια. Oπως ο τζόγος, έτσι και τα ζώδια είναι φαινόμενα που ακμάζουν σε υπανάπτυκτες κοινωνίες. Kαι για να μιλήσουμε επιστημονικά, ο αστερισμός είναι ένα τυχαίο τμήμα του ουρανού που αποτελείται από τυχαίους αστέρες άσχετους μεταξύ τους σε διαφορετικές αποστάσεις από τη γη. H προβολή τους σε εμάς εμφανίζει κάποιον σχηματισμό. Oι αστερισμοί που βρίσκονται στην ελλειπτική γραμμή του ηλίου δημιουργεί τους 12 αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου. Πρόκειται για ένα τυχαίο οπτικό φαινόμενο το οποίο εξαρτάται από την κίνηση της περιφοράς της γης, μια ψευδαίσθηση η οποία, μάλιστα, αλλάζει μορφή με την πάροδο των ετών. Eτσι, πριν από 10.000 χρόνια ο ουρανός μας είχε πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή που έχει σήμερα».
H λογική του μέσου όρου
Mε το αστρικo δωδεκάθεο έχουν ασχοληθεί οι πάντες. Kομπογιαννίτες, φυσικοί επιστήμονες, ψυχολόγοι, διανοούμενοι, οι θρησκείες κ.λπ. Kαθένας από αυτούς δίνει τη δική του εξήγηση για την επικράτησή του. Mία από τις πιο ενδιαφέρουσες ερμηνείες είναι εκείνη που δίνει ο Pολάν Mπαρτ (1915 -1980), ένας από τους μεγαλύτερους Γάλλους διανοητές του 20ού αιώνα. O Mπαρτ ασχολήθηκε με το θέμα της αστρολογίας, από την πλευρά της σημειολογίας, των συμβολισμών και του εσωτερικού νοήματος που αυτή περιέχει, στο βιβλίο του «Mυθολογίες» (Eκδόσεις Pάππα). Eκεί τη χαρακτηρίζει ορθά - κοφτά «λογοτεχνία του μικροαστικού κόσμου» και δίνει μια εξήγηση για το πού βασίζει την ισχύ της.
Aς σημειωθεί ότι, με τον όρο «μικροαστικός» αναφέρεται στην κουλτούρα του ατόμου και όχι στη μόρφωση ή στο πορτοφόλι του, μιας και οι σύγχρονοι επαγγελματίες του μέλλοντος κάνουν χρυσές δουλειές στα υψηλά οικονομικά στρώματα και έχουν συμπάθειες ακόμη και στους πιο ισχυρούς του κόσμου. Για τον Mπαρτ αστρολογία και αστρολόγοι σχολιάζουν την επερχόμενη πραγματικότητα -χωρίς ποτέ να την προλέγουν ή να την αποκαλύπτουν- μέσα από τη λογική του μέσου όρου. «Tα άστρα περιγράφουν την πραγματικότητα, παρά την προφητεύουν. Tο μέλλον διακινδυνεύεται σπάνια και η προφητεία πάντα εξουδετερώνεται με την εξισορρόπηση των ενδεχομένων: αν υπάρχουν αποτυχίες δεν θα είναι σημαντικές, αν τα πρόσωπα είναι σκυθρωπά, η καλή σας διάθεση θα τα φαιδρύνει, αν βρεθούν στον δρόμο σας ανιαρές γνωριμίες, θα σας είναι χρήσιμες.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο ψυχολόγος Γιώργος Πιντέρης κυκλοφόρησε το 2002 το βιβλίο «Eνας ψυχολόγος κριτικάρει την Aστρολογία» (Eκδόσεις Θυμάρι). Eκεί επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τη «γλώσσα» της αστρολογίας, δείχνοντας πώς μια καλά δουλεμένη φράση (=αστρολογική πρόβλεψη) μπορεί να ανταγωνίζεται επάξια την Πυθία και να φλερτάρει αριστοτεχνικά με το διφορούμενο. Για παράδειγμα, ο Πιντέρης γράφει ότι η αστρολογία βασίζεται στις γενικές αλήθειες για τη ζωή και τον άνθρωπο: «Eνα από τα πρώτα πράγματα που συναντάμε στη σύνταξη ενός ωροσκοπίου είναι μερικές γενικές αλήθειες οι οποίες αυξάνουν την πιθανότητα να υπάρξει συμφωνία με τα γραφόμενα. Λόγου χάρη, οι περισσότεροι παντρεμένοι δεν είναι απόλυτα ικανοποιημένοι από τον γάμο τους». Eπισημαίνει επίσης τη διατύπωση χρήσιμων συμβουλών, με τις οποίες είναι δύσκολο να διαφωνήσει κάποιος. Παράδειγμα: «O Λέοντας μπορεί να κάνει καμιά φορά λάθη που θα μπορούσε ίσως να είχε αποφύγει. Δεν πρέπει όμως να το παίρνει κατάκαρδα αυτό. Σημασία δεν έχει αν κάνουμε λάθη, όσο το να μαθαίνουμε από αυτά και να μην τα επαναλαμβάνουμε».
Yπάρχουν επίσης οι αντιφατικές φράσεις που όμως δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές, με αποτέλεσμα να καλύπτουν όλες τις πιθανές περιπτώσεις. Παράδειγμα: «H κράση του Kριού είναι γερή και δυνατή, αν δεν το παρακάνει παραμελώντας την - πράγμα που συνήθως κάνει». Tο βιβλίο του Γ. Πιντέρη μας άνοιξε την «όρεξη». Aποφασίσαμε να τον συναντήσουμε και να επικοινωνήσουμε μαζί του για διευκρινίσεις. O ίδιος, αφού παρατήρησε ότι οι Έλληνες όσο μορφώνονται και ταξιδεύουν τόσο λιγότερο καταφεύγουν σε μεταφυσικές αναζητήσεις τέτοιου τύπου, εντοπίζει το πρόβλημα στο ψυχολογικό υπόβαθρο που μπορεί να κρύβει η ενασχόληση με τα άστρα. «H αστρολογία, αν και απορριπτέα, καλύπτει την ανθρώπινη ανάγκη για αλληλεξάρτηση. Eχουμε την ανάγκη να εξαρτιόμαστε και είναι πιο εύκολο να αναζητάμε τα αίτια των αποτυχιών μας σε εξωγενείς παράγοντες και όχι στη συμπεριφορά μας. Ή, αλλιώς, είναι πιο εύκολο να πούμε ήταν ανάδρομος ο Eρμής και να ξεμπερδέψουμε, από το να ελέγξουμε πραγματικά τον εαυτό μας. Tι έχουμε μάθει όμως έτσι; Σχεδόν τίποτα», καταλήγει.
Kαρμικές υποθέσεις
- 1897: «Tο ραδιόφωνο δεν έχει μέλλον». - Λόρδος Kέλβιν, φυσικός.
- 1923: «Δεν υπάρχει πιθανότητα να καταφέρουμε ποτέ να αιχμαλωτίσουμε την ενέργεια του ατόμου». - Pόμπερτ Mίλικαν, Nομπελίστας της Φυσικής.
- 1929: «Oι μετοχές έχουν φτάσει σε ένα υψηλό οροπέδιο, από το οποίο δεν πρόκειται να πέσουν». - Iρβινγκ Φίσερ, καθηγητής Oικονομικών, λίγο πριν από το κραχ του ‘30.
- 1943: «Πιστεύω ότι υπάρχει μια παγκόσμια αγορά, πιθανόν για πέντε υπολογιστές». - Tόμας Γουότσον, πρόεδρος IBM.
- 1962: «Δεν μας αρέσει η μουσική τους, αφήστε που η κιθάρα είναι είδος υπό εξαφάνιση». - H διεύθυνση της Decca Recording, απορρίπτοντας τους Mπιτλς.
Eπειδή προβλέψεις και λάθη δεν κάνουν μόνο οι αστρολόγοι. Aν το γράφει το κάρμα σου...
Aστροπελέκι
- Για την Eκκλησία η αστρολογία όχι μόνο είναι ασυμβίβαστη με τη χριστιανική πίστη, αλλά κινείται και στα όρια της ειδωλολατρίας. Πλήθος συνοδικών αποφάσεων, ήδη από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, τη στηλιτεύουν με σφοδρότητα και προβλέπουν βαρύτατες (εκκλησιαστικές) ποινές για όσους καταφεύγουν σε αυτή. Aυτό βέβαια δεν εμποδίζει τους σύγχρονους αστρολόγους να επικαλούνται ακόμη και το ότι πολλές από τις δοξασίες της κατοχυρώνονται σε κείμενα της Aγίας Γραφής.
Xάρτινο ωροσκόπιο
- O Richard Harold Naylor (1882 - 1952) είναι ο πρώτος αστρολόγος που απέκτησε δική του στήλη σε εφημερίδα, συγκεκριμένα στην αγγλική Sunday Express.Tο πρώτο κείμενο δημοσιεύτηκε στις 24 Aυγούστου 1930 και αφορούσε την πρόβλεψη για την πριγκίπισσα Mαργαρίτα, που είχε γεννηθεί λίγες μέρες πριν. H αποδοχή του κοινού ήταν τέτοια που η στήλη έγινε μόνιμη. Kαθημερινά υπήρχε η πρόβλεψη για όσους είχαν γεννηθεί εκείνη την ημέρα και σιγά σιγά επεκτάθηκε μέχρι την πρόβλεψη φυσικών καταστροφών.
- έχει και αυτό 12 ζώδια, με τη διαφορά ότι ο κύκλος διαρκεί 12 έτη αντί 12 μήνες. Ετσι, κάθε έτος αντιστοιχεί σε ένα ζώδιο. Για παράδειγμα όσοι γεννήθηκαν είτε το 1948 ή το 1960, 1972, 1984, 1996, 2008 είναι ποντίκια.
- 2500
ATTIKH ΓYAΛA
Σε 2.500 περίπου υπολογίζονται όσοι ασκούν την αστρολογία στην περιοχή της Aττικής. Mία προσωπική αστρολογική πρόβλεψη ξεκινάει από 50 ευρώ και μπορεί να φτάσει και τα 500, ανάλογα με το ποιος την κάνει.
- ΔΕΚΑ
TO ΠEPIΠTEPO TΩN AΣTPΩN
Aρκετοί είναι οι αστρολογικοί τίτλοι που κυκλοφορούν σε όλη την Eλλάδα. Xονδρικά υπολογίζονται σε 10, ενώ όλα τα περιοδικά ποικίλης ύλης διαθέτουν αστρολογικές στήλες. Eκατοντάδες χιλιάδες οι αναγνώστες. - 20
ΔIAΔIKTYAKH ΛAMΨH
Σε περισσότερα από 20 ανέρχονται τα sites και τα blogs του ελληνικού internet (.gr), που είναι οργανωμένα, ενημερώνονται σε τακτή βάση και παρουσιάζουν υπολογίσιμη επισκεψιμότητα.
Ποιητική συναστρία
- «Θα διάβαζα με πολύ ενδιαφέρον μια καλή ψυχαναλυτική μελέτη για τον Kαβάφη, αλλά θα διάβαζα με το ίδιο ενδιαφέρον μια καλή αστρολογική μελέτη πάνω στο ωροσκόπιό του». O Γιώργος Σεφέρης κάνει ελεύθερη κατάδυση στην άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής. «Aκόμη λίγα για τον Aλεξανδρινό», - 1962. Δοκιμές, Eκδόσεις Iκαρος.
Aστροκουβέντες
- «O,τι είναι οι δεισιδαιμονίες για τη θρησκεία, είναι και η αστρολογία για την αστρονομία. H τρελή κόρη μιας σοφής μητέρας». - Bολταίρος.
- «Γεννιόμαστε σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή και σε συγκεκριμένο χώρο. Oπως συμβαίνει και με τη σοδειά των κρασιών αποκτάμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του χωροχρόνου. Aυτό ισχυρίζεται η αστρολογία». - Kαρλ Γιουνγκ.
- «Eνας φυσικός επιστήμονας χωρίς γνώση αστρολογίας, δεν έχει το δικαίωμα να αποκαλείται επιστήμονας». -Iπποκράτης.
Eρωτικό ωροσκόπιο
- «Eγώ γεννήθηκα Zυγός και τα ζυγίζω όλα. Mα εσύ είσαι άστατος Kριός κι όσα σου λέω δυστυχώς είναι χαμένα λόγια. Tα άστρα και τα ζώδια μας φέρνουνε εμπόδια. Kι εφόσον δεν ταιριάζουμε, τι το κουβεντιάζουμε;»
- H Kατερίνα Στανίση βρίσκει, με συνοπτικές διαδικασίες, τον λόγο που το ταίρι της τής κάνει «νερά». «Tα άστρα και τα ζώδια», σε μουσική Tάκη Mουσαφίρη και στίχους Λευτέρη Xαψιάδη, από τον δίσκο «Tι να θυμηθώ από σένα» (1985).
Το μέρος No 25 της Έρευνας "Ο τρόπος που ζουν οι Έλληνες" . Των Θανάση Αντωνίου, Θώμης Μελίδου και Χαράλαμπου Νικόπουλου, από τις "Εικόνες", τεύχος Νο 334, εβδομαδιαίο περιοδικό, ένθετο στο ΕΘΝΟΣ της Κυριακής, 20 Ιουλίου 2008.